سایت دانستنی ها

شما میتوانید با دنبال کردن این سایت اطلاعات زیادی در مورد تکنولوزی ، پزشکی و .. بدست اورید

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

خرید گاوصندوق

خرید گاوصندوق

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hamid MB

کامپوزیت ونیر دندان ها چگونه انجام میشود؟

کامپوزیت ونیر دندان چیست ؟

روکش های دندانپزشکی لایه های نازکی از مواد (از جنس پرسلن یا کامپوزیت) هستند که برای قرار گرفتن روی دندان ها و بهبود رنگ ، شکل و ظاهر کلی آنها ساخته شده است.

قرار دادن مناسب ونیرهای دندان می تواند لبخند و ظاهر شما را تا حد زیادی بهبود بخشد. دو نوع روکش وجود دارد: چینی و کامپوزیت. وقتی به درستی انجام شود ، هر دو می توانند لبخند زیبایی به شما نشان دهند ، اما تفاوت های بین این دو چیست؟ و چگونه می دانید کدام یک برای شما مناسب است؟

آیا شما کاندیدای خوبی برای روکش دندان هستید؟

 

قبل از انتخاب نوع خاصی از روکش ، ابتدا باید بدانید که آیا روکش های دندان بهترین راه حل برای شما هستند یا خیر. ون ها برای همه یا هر دندان مناسب نیستند. بنابراین ، انتخاب مورد عامل مهمی در موفقیت این تکنیک است.

چه موقع روکش ها اغلب مشخص می شوند؟

    اصلاح دندان هایی که کج یا بد شکل هستند

    ترمیم دندانهایی که شکسته یا تراشیده می شوند

    وقتی دندان های سفید کننده دندان کار نمی کنند ، رنگ آمیزی یا تغییر رنگ دندان ها ایجاد می شود

    دندان هایی که با سایش کوتاه شده اند

    دندان هایی که خیلی فاصله دارند

هنگامی که کامپوزیت ونیرهای دندان نیست یک گزینه خوب است؟

 

 

    دندان ها با پوسیدگی یا بیماری لثه فعال. این شرایط قبل از ساخت و پیوند روکشهای دندانی باید درمان شود

    دندان های ضعیف. اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از بین نرود یا جای آن با پر کردن زیاد آن جایگزین شده باشد ، به اندازه کافی قوی نخواهد بود که بتواند با روکش دندان عمل کند. تاج دندان در این مورد راه حل های مناسب تری است.

    دندان های صدمه دیده به شدت آسیب دیده و یا دندان های نادرست ، بی پروا و لیفت زیر بغل. برای اصلاح این مشکلات پیچیده تر ، نیاز به درمان ارتودنسی است.

    بستن و سنگ زنی دندان ها به راحتی می تواند ونیر دندان را خرد کرده یا بشکند. سنگ زنی دندان ها (همچنین به عنوان بروکسیسم شناخته می شود ) قبل از شروع هرگونه روکش دندان باید درمان شود. شبانه روزی دندانپزشکی ممکن است در بعضی موارد راه حلی برای این امر باشد.

 

هنگامی که می دانید روکش های دندان می توانند گزینه مناسبی برای شما باشند (معمولاً این موارد پس از آنالیز لوازم آرایشی و بهداشتی دقیق انجام می شود) ، باید تصمیم بگیرید که پرسلن در مقابل روکش های کامپوزیتی را بر اساس چندین عامل (مانند زمان و بودجه شما ، نوع کار مورد نیاز و غیره). بیایید شما را در مورد هر دو نوع روکش صحیح بدانیم:

1. روکش های کامپوزیت

 

روکش های کامپوزیت و ونیر دندان در یک بازدید انجام می شود و در زمان قرار گیری مجسمه سازی می شوند. رزین کامپوزیت در لایه ها روی دندان اعمال می شود و از شکل ، طول و شکل صحیح مدل می شود. هر لایه با استفاده از نور سفت سخت می شود.

 

هنگامی که تمام کامپوزیت ها قرار می گیرند ، قبل از اتصال به ساختار دندان ، ونیرها باید به خوبی صاف شوند.

 

به طور معمول ، باید مقدار کمی از ساختار دندان برداشته شود تا امکان قرار دادن رزین کامپوزیت در شکل مورد نظر و بدون اضافه شدن حجم اضافی دندان فراهم شود. در بیشتر موارد ، ونیرهای کامپوزیتی از ساختار دندان محافظت می کنند زیرا مقدار کمتری در مقایسه با روکشهای چینی جدا می شود.

کیفرهای کامپوزیتی چه موقع موثرترند؟

روکشهای کامپوزیت در مواقعی که تغییرات کوچکتر رخ داده اند استفاده می شوند:

 

    تراشیدن یا تغییر رنگ دندانهای طبیعی

    غلط نادرست دندان ها

 

کامپوزیت نمی تواند فضاهای بزرگی را پر کند ، بنابراین بسیاری از متخصصان دندانپزشکی توصیه می کنند در هنگام داشتن فضای بزرگ بین دندان ها ، از دندانهای بسیار کوتاه که می خواهید طول بکشید استفاده نکنید ، و یا قسمت بزرگی از لبه دندان را شکسته اید.

از روکشهای کامپوزیت خود چه انتظاری دارید

 

مواد کامپوزیت مدرن می توانند ظاهری زیبا و زیبا از زندگی ارائه دهند و برای مدت زمان معقول (5 تا 10 سال) دوام بیاورند. با این حال ، ونیرهای کامپوزیت مستقیم توجه جدی به جزئیات را به خود می گیرند ، زیرا نتیجه نهایی کاملاً به مهارت و هنری دندانپزشک بستگی دارد.

 

انتخاب دندانپزشک مناسب می تواند گاهی اوقات یک فرایند چالش برانگیز باشد. با این حال ، قبل از شروع عمل باید اطمینان حاصل کنید که با پزشک احساس راحتی می کنید.

مزایای ونیرهای کامپوزیتی چیست؟

 

    روکش های کامپوزیت را می توان در یک بازدید واحد انجام داد. روکش پرسلن در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته شده و بنابراین حداقل به دو مراجعه نیاز دارد.

    در حالی که این یک قاعده کلی نیست ، ونیرهای کامپوزیتی به آماده سازی کمتر دندان نیاز دارند.

    روکش های کامپوزیت مقرون به صرفه تر هستند. هزینه معمولاً نیمی از روکش چینی است.

 

مضرات ونیرهای کامپوزیتی چیست؟

 

    روکشهای کامپوزیت به اندازه روکش های چینی با دوام نیستند و به دلیل اینکه احتمال تراشه بیشتر است ، نگهداری بیشتری لازم است.

    روکشهای کامپوزیت تمایل به لکه گیری راحت تر دارند (ممکن است این مورد را در نظر بگیرید ، مخصوصاً اگر سیگار می کشید یا قهوه یا شراب قرمز می نوشید). دلیل این امر وجود دارد: کامپوزیت یک رزین متخلخل است در حالی که چینی لعاب دار و غیرقابل نفوذ است.

 

 

2. روکش پرسلن

 

روکش پرسلن یکی از زیباترین ترمیم های موجود در دندانپزشکی زیبایی است. ونیرهای چینی همیشه پس از برداشت از دندانهای آماده شده توسط دندانپزشک در آزمایشگاه دندان پزشکی تولید می شوند.

 

بسته به وضعیت اولیه دندان ها ، کم و بیش ساختار دندان ها برای قرار دادن روکش ها برداشته می شوند. این کار با کوتاه کردن مینای دندان از لبه جلویی و گزش دندان های شما انجام می شود.

 

یک روکش چینی معمولاً ضخامت حدود 0.5 تا 0.7 میلی متر دارد. هنگامی که به ساختار دندان سالم متصل شد ، بسیار قوی می شود.

روکش پرسلن: آماده سازی دندان

 

آماده سازی دندان برای روکش پرسلن

روکش پرسلن: دندانهای آماده شده

 

دندانهای جلوی بعد از آماده سازی

 

 

چه زمان روکش چینی مشخص شده است؟

 

چینی می تواند فضاهای بسیار بزرگتری را نسبت به کامپوزیت پر کند. بنابراین ، روکش پرسلن در هر شرایطی که روکشهای دندان گزینه درمانی مناسب محسوب می شوند ، قابل استفاده هستند.

از روکش پرسلن چه انتظاری دارید

 

ونیرهای چینی بسیار قوی و بادوام هستند ، به ندرت تراشه می شوند و از نظر رنگ پایدار هستند. اگر شما به خوبی از آنها مراقبت کنید ، بین 15 تا 20 سال است.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که با یک دندانپزشک که با سرامیک با کیفیت و یک تکنسین بسیار ماهر کار می کند ، بروید. این بهترین شانس ها را برای دستیابی به زیبایی شناسی عالی به شما می دهد.

مزایای ونیرهای چینی چیست؟

 

    پرسلن از کیفیت شفاف و منعکس کننده نور شبیه به مینای دندان است. در نتیجه ، می تواند دندانهای طبیعی را به روشی تقلید کند که دستیابی به آن با هیچ ماده دیگر دندان امکان پذیر نیست.

    پرسلن از نظر رنگ پایدار است زیرا در قسمت بیرونی لعاب قرار داده شده است که باعث می شود در برابر لکه گیری بسیار مقاوم باشد.

    روکش پرسلن بسیار بادوام است و به ندرت تراشه می شوند.

 

مزایای ونیرهای چینی چیست؟

 

    روکش پرسلن در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته شده و بنابراین حداقل به دو مراجعه نیاز دارد.

    روکش چینی گرانتر از روکشهای کامپوزیت است زیرا قرار دادن آنها به زمان ، تخصص و منابع بیشتری نیاز دارد.

    روکش چینی قابل تعمیر نیست. در صورت شکستن ، روکشهای چینی باید جایگزین شوند.

 

 

انتخاب بین روکشهای کامپوزیت و چینی

 

اکنون کمی در مورد چینی های چوبی و کامپوزیت می دانید. بنابراین بهترین انتخاب چیست؟ پاسخ این است که تصمیم شما باید براساس چندین عامل باشد.

 

بگذارید چند نکته مهم را مرور کنیم:

 

    اولین چیزی که باید بدانید این است که آیا شما کاندیدای خوبی برای روکش دندان هستید یا خیر. گاهی اوقات یک روش سفید کردن دندان برای بهبود ظاهر شما کافی است در حالی که در شرایط دیگر دندانها خیلی ضعیف هستند یا عدم تعادل به شدت برای عملکرد ونیرهای دندان.

 

    پزشک می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرد که روش یا ترکیبی از روشهای مناسب برای شما مناسب است. حتماً به او بگویید که چه چیزی را می خواهید بدست آورید.

 

    روکش پرسلن بسیار زیبایی است. با این وجود ، در دست راست ، روکش های کامپوزیت می توانند به زیبایی شناسی طبیعی زیبایی نیز دست پیدا کنند. بخش مهم این است که فقط برای موقعیت های مناسب از ونیرهای کامپوزیتی استفاده کنید.

 

    هنگامی که باید فضاهای بزرگتر پر شود (برای مثال اگر بین دندانها فاصله زیادی دارید یا دندانهای خیلی کوتاه شما می خواهید طولانی شوید) ، روکش های چینی گزینه بهتری به نظر می رسند.

 

    ونیرهای کامپوزیتی مقرون به صرفه تر بوده و می توان در یک قرار ملاقات تکمیل کرد. نکته اصلی این است که به دلیل اینکه احتمال تراشیدن و لکه گیری بیشتر است ، نگهداری بیشتری لازم است.

 

    روکش های چینی گران تر هستند (تقریباً دو برابر بیشتر از روکش های کامپوزیت) و برای تکمیل نیاز به زمان بیشتری دارند. جدا از آن ، چینی مقاومت بیشتری در برابر لکه و تراشیدن دارد ، تحت فشار نمی پوشند ، از نظر رنگی پایدار بوده و از نظر زیبایی شناختی نیز بهتر است.

 

 

برای مراقبت از روکشهای دندانی چه مراقبت هایی لازم است؟

 

صرف نظر از نوع روکش (کامپوزیت یا پرسلن) ، اقدامات لازم جهت بهبود دوام و طول عمر آنها ضروری است:

 

    از استفاده از روکش های دندان برای گاز گرفتن یا ترک خوردن اجسام سخت مانند آجیل و یخ خودداری کنید

    بهداشت دهان و دندان را به طور مداوم حفظ کنید و حداقل سالانه معادل دو بار معاینات و تمیز کردن دندان انجام دهید

 

 

https://bit.ly/2WITP6V

 

https://bit.ly/3blyWnu

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hamid MB